Tips

Een goede fietsband: waarop letten?

Fietsbanden zijn zeer bepalend voor het fietsplezier. Je kunt er zelf ook invloed op uitoefenen door ze goed op te pompen. Maar waar moet je op letten als je een nieuwe band aanschaft Bestellen Generic Een lesje fietsbanden.(bron fietsersbond) 


Antilek

De grootste ergernis van fietsers is een lekke band. Een band moet daarom bestand zijn tegen het binnendringen van scherpe voorwerpen en glassplinters. Een zeer goede bescherming biedt de elastische antileklaag die sinds een aantal jaren door Dutch Perfect wordt gebruikt. Deze zorgt ervoor dat scherpe voorwerpen tijdens het rijden teruggeduwd worden uit de band. Van de geteste banden heeft ook de Schwalbe Marathon Plus zo'n antileklaag (zie foto). Vredestein en Continental brengen dit jaar vergelijkbare banden op de markt, maar die zijn niet opgenomen in de test. De andere banden zijn voorzien van een dunne sterke laag van bijvoorbeeld kevlar-vezel. Deze biedt duidelijk minder bescherming, blijkt uit de test. 

 

Stootlek

Een heel ander type lek is het stootlek. Als je hard tegen een stoeprand of richel rijdt, loop je het risico dat de binnenband platgedrukt wordt tussen de buitenband en de velg. Met als gevolg: twee kleine scheurtjes in de binnenband. Dit is een stootlek of in het Engels snakebite. Uit de test blijkt dat de flexibele laag van de Schwalbe Marathon Plus en de Dutch Perfect zo'n klap goed opvangt. Het is niet verrassend dat de Schwalbe Big Apple hier goed scoort omdat dit een bredere band is. Een brede band moet verder inveren voordat de binnenband klem raakt. Om een snakebite te voorkomen is het belangrijk dat je een band in ieder geval tot de minimaal aanbevolen druk oppompt. 


Slijtage

Lekke banden worden ook veroorzaakt door slijtage. Deze slijtage is niet alleen afhankelijk van de rubberkwaliteit maar neemt ook toe bij een lagere bandenspanning. Een bredere band slijt minder snel omdat het loopvlak breder is. De achterband slijt een stuk sneller door de zwaardere belasting. De duurzaamheid van een band wordt niet alleen door de mate van slijtage bepaald maar ook door beschadigingen van het rubber die bij veroudering optreden. Het rubber van de band wordt door ozon aangetast, waardoor er kleine scheurtjes in de band komen. Daarnaast kan een band beschadigen als je met een te lage bandenspanning fietst. De zijkant van de band veert dan te ver door waardoor de vezels in het karkas kunnen scheuren. Uiteindelijk kan dit leiden tot een scheur in de zijkant van de band. Om dit te voorkomen moet je altijd met de minimaal aanbevolen bandenspanning fietsen. Een band kan ook beschadigen door oorzaken die niets met de band te maken hebben zoals remblokjes die de band raken, een slecht afgestelde dynamo of een velg met bramen.

 

Comfort

Een band kan ook van invloed zijn op hoe comfortabel je rijdt. Een luchtband vangt veel oneffenheden op van het wegdek. Hoe lager de druk in de band (hoe zachter de band), hoe beter de band de trillingen opvangt. Bij gelijke druk in de band zijn de verschillen tussen de meeste banden klein. Alleen de Dutch Perfect en de Schwalbe Marathon Plus scoorden duidelijk slechter dan de andere banden. De dikke antileklaag in deze banden heeft duidelijk een negatief effect op het comfort. De brede Big Apple van Schwalbe scoort bij een druk van 4 bar niet beter of slechter dan de andere banden. Maar omdat deze band breder is (50 mm ipv. 37 mm), kun je hem ook prima minder hard oppompen. De minimale bandenspanning van deze band is 2 bar terwijl die van de smallere banden zo'n 3,5 bar is. Een brede band is dus alleen comfortabeler als je hem met een lagere bandenspanning gebruikt.

 

Grip

Met een band die goed scoort op grip kun je harder remmen en slip je minder snel weg in een bocht. Grip is dus belangrijk voor de veiligheid. Tijdens de test waren er geen positieve uitschieters maar wel twee banden die duidelijk minder scoorden dan de rest: de Cordo Flevo en de Hema Protekt. De grip op het wegdek neemt toe bij een lagere bandenspanning. Als je op verharde wegen fietst, heeft profiel op een fietsband zoals richels en noppen geen zin. Sterker nog, het rijdt alleen maar zwaarder. Noppen en profiel zoals die op mountainbikebanden en bijvoorbeeld tractorbanden worden gebruikt, hebben alleen zin als je de noppen in de weg kunt drukken, dus op onverharde wegen. Autobanden zijn juist voorzien van een ‘negatief profiel' om aquaplaning te voorkomen. Door dit profiel kan het water weglopen via de gleuven. Omdat een fietsband een rond oppervlak heeft (en niet vlak zoals een autoband) komt bij een fietsband aquaplaning niet voor. Een negatief profiel om het water weg te laten lopen heeft bij een fietsband dus ook geen nut.

 

Rolweerstand

Tijdens het fietsen veert de band constant in en uit. Dit in- en uitveren kost energie waardoor je snelheid verliest. Dit energieverlies wordt aangeduid met rolweerstand. Uit onze test blijkt dat de Schwalbe Marathon Slick de minste rolweerstand heeft. Met deze band ben je bij een snelheid van 20 kilometer per uur zo'n 2 kilometer per uur sneller dan de banden met de grootste rolweerstand (gemeten bij een bandenspanning van 4 bar). Op glad wegdek neemt de rolweerstand af. Dit merk je het meest bij een hogere bandenspanning. Op slecht wegdek is het moeilijk te bepalen bij welke bandenspanning je het snelst rolt omdat dan ook de vering een belangrijke rol speelt. Veel mensen denken dat een brede band zwaarder rolt dan een smalle band. Dat is een misverstand ontstaan vanwege het feit dat wielrenners op smalle bandjes fietsen. Ze doen dit echter omdat je een smalle band harder kunt oppompen, een smalle band lichter is en een smalle band een lagere luchtweerstand heeft. Bij lage snelheid en gelijke bandenspanning is een brede band net zo snel of zelfs iets sneller dan een smalle band.

 

Gewicht

Het gewicht van de band kan ook nog van invloed zijn op de snelheid. Het verschil tussen een tweetal lichtste banden en een tweetal zwaarste banden uit de test bedraagt 872 gram. Dit verschil merk je niet als je met constante snelheid fietst maar wel als je optrekt of een heuvel op rijdt. Dit is dus iets om rekening mee te houden als je op fietsvakantie gaat in heuvelachtig terrein.

 

Reflectie

Tot slot is zijreflectie in Nederland verplicht. In de praktijk wordt hieraan voldaan door de banden te voorzien van een reflecterende strip. Opvallend is dat de banden van Schwalbe hierop slecht scoren. De reflectie-eigenschappen zijn onder de maat. Bovendien liet de reflecterende strip los tijdens de duurtest en vertoonden de banden juist op de plek waar de strip zit scheurtjes.Voor degenen die in slecht weer of met velgremmen fietsen heeft reflectie op de banden nauwelijks zin. De reflecterende laag wordt namelijk al snel zo vies dat die nauwelijks licht reflecteert. In dat geval kun je beter kunststof spaakreflectoren monteren.

  

Zadelpijn

Vanaf het fietszadel is de wereld veel mooier. Tenzij je met een van pijn verbeten gezicht het netwerk van fietspaden doorkruist. Dat overkomt veel meer mensen dan je denkt.

 

Het comfort waarvoor het zadel zou moe ten zorgen, is bij hen in geen velden of wegen te bekennen. En nog durven we te beweren dat het niet aan de kwaliteit van het zadel hoeft te liggen. Nee, wat voor de een geldt als een droomzadel, kan voor de ander uitlopen op een nachtmerrie. Waar zit ’m het verschil?

 

Wie de handen op zijn billen legt en naargelang harder of zachter drukt, voelt vanzelf twee botjes. Dit zijn de zitbotjes. Voel je een derde bot, dan heb je het staartbeentje ook gevonden (het middelste botje), maar dit is nu even niet relevant.

 

De afstand tussen de twee zitbotjes verschilt tussen mannen en vrouwen én per persoon. Bij mannen is deze afstand gemiddeld 9 tot 14 centimeter. Vrouwen hebben doorgaans een breder bekken en meten een afstand tussen 11 en 15 centimeter. De belangrijkste taak van een zadel is deze twee zitbotjes te ondersteunen.

 

Wie de handen op zijn billen legt en naargelang harder of zachter drukt, voelt vanzelf twee botjes. Dit zijn de zitbotjes. Voel je een derde bot, dan heb je het staartbeentje ook gevonden (het middelste botje), maar dit is nu even niet relevant.

allergic erythromycin reaction.

De afstand tussen de twee zitbotjes verschilt tussen mannen en vrouwen én per persoon. Bij mannen is deze afstand gemiddeld 9 tot 14 centimeter. Vrouwen hebben doorgaans een breder bekken en meten een afstand tussen 11 en 15 centimeter. De belangrijkste taak van een zadel is deze twee zitbotjes te ondersteunen.

 

Het probleem van een zadel kan zijn dat het veel meer steun geeft dan gewenst is, meer dan alleen steun aan de zitbotjes. Hierdoor komt er druk op pezen en bloedvaten te staan. Een goed voorbeeld is een (te) zacht zadel. Terwijl veel mensen dit zadel als comfortabel ervaren, betekent dit in werkelijkheid een groot risico. Omdat de zitbotjes te ver wegzakken in het zadel, ontstaat namelijk druk op het hele zitvlak. Tintelende benen en een pijnlijk zitvlak zijn veelgehoorde klachten. Maar ook enge verhalen over bijvoorbeeld tijdelijke pijn bij het plassen, impotentie en druk op de genitale zone liggen serieus op de loer. Vrouwen zijn gebaat bij bredere zadels met een korte, smalle neus. De zitbotjes krijgen dan de steun die ze verdienen en de neus zorgt voor de juiste balans zonder langs de benen te schuren. Belangrijk is dat er geen druk op het staartbeentje komt. In tegenstelling tot de man heeft een vrouw een flexibel, en daarmee gevoeliger, staartbeentje. Een zadel met een gleuf ziet er misschien een beetje vreemd uit, maar het is voor vrouwen het proberen waard. Het voordeel is dat er minder gewicht op de genitale zone rust. En minder contact met het zadel staat gelijk aan minder transpireren.  Voor mannen en hun mannelijkheid is het belangrijk dat het zadel niet te smal is, want de druk komt tussen de zitbotjes te liggen. De belangrijkste bloedvaten van en naar het geslachtsorgaan raken zo bekneld. Intensief gebruik van een racefiets is daarmee niet zonder risico. De afstelling van het zadel is minstens zo belangrijk. Om druk tussen de zitbotjes te voorkomen, is het verstandig het zadel aan de achterzijde een klein beetje hoger te zetten. Ook mannen kunnen baat hebben bij een gleufzadel.
Er bestaat niet één zadel waarop iedereen wegfietst. Bij het vinden van een geschikt zadel ben je gebaat bij een persoonlijk advies. Bij van der Woude fietsen staan wij voor u klaar om dit advies te geven.

  

Fiets van de zaak

Fiets van de zaak, dat levert u een voordeel van 42 tot 52% op!

 

Tegenwoordig zijn er steeds meer werkgevers die werknemers in staat stellen een fiets van de zaak te rijden. De overheid stimuleert dit fietsgebruik door een zeer gunstige belastingmaatregel. index of reverse searchbreast cancer femaraali orlistat Wie meer dan de helft van het aantal werkdagen per jaar de fiets neemt om naar zijn werk te gaan, komt in aanmerking voor deze maatregel.

Voor een nieuwe fiets mag een werkgever maximaal € 749,– (inclusief BTW) belastingvrij vergoeden. Daarnaast mag een werknemer ieder jaar  € 82,– (inclusief BTW) uitgeven aan onderhoud of accessoires voor zijn fiets. De wergever zal dat bedrag dan eveneens belastingvrij vergoeden.Voor de elektrische fiets gelden dezelfde belastingvrije bedragen als voor een ‘gewone’ fiets. Vanwege de hoge aanschafwaarde van deze fietsen, is die bijdrage vaak niet toereikend.

 

Er zijn een paar bemiddelingsbedrijven waar wij zaken mee doen; dat zijn o.a. Nfp en Bfn, deze bedrijven regelen het financiele gedeelte tussen de werkgever, werknemer en aflever-adres van de fiets. In sommige gevallen wordt het door de werkgever zelf geregeld, en speciaal daarvoor hebben wij infomatie mapjes die u kunt opvragen bij ons in de winkel.

 

Fietsroutes

Fietsen in Friesland, er zijn verschillende manieren om uw route te bepalen, wij hebben ze voor u op een rijtje gezet.

 

Klik hier en plan u knooppuntenroute rond Franeker

Klik hier voor de ANWB fietsroutes